20 Серпня 2018
П’ять принципів роботи з донорами та отримувачами грантів
У роботі з міжнародними партнерами МТОТ демонструє нові підходи, що ґрунтуються на принципах прозорості, відкритості, довіри та поваги. Прикладом такої співпраці, зокрема, є спільний проект МТОТ та Світового банку, спрямований на подолання наслідків конфлікту, відновлення та розбудову спроможності громад.
Наразі, завершується процес підготовки всіх необхідних документів і МТОТ вже розпочинає процес закупівлі товарів і послуг для реалізації зазначеного проекту.
В рамках реалізації спільного проекту «Подолання наслідків конфлікту, пілотний проект з відновлення та розбудови спроможностей» представники МТОТ спільно з командою Світового банку відвідали Миколаїв, де незабаром розпочнеться активна фаза реалізації субпроекту «Нові можливості адаптації внутрішньо переміщених осіб і ветеранів АТО у громаду Миколаєва», в рамках якого буде створено Міський центр підтримки внутрішньо переміщених осіб та ветеранів АТО.
Загалом субпроект буде реалізовуватися на базі двох основних локаціях. Це міська лікарня швидкої медичної допомоги, де встановлять артроскопічну стійку. За допомогою такого обладнання можна буде проводити операції на суглобах. Допомога надаватиметься безкоштовно. Друга локація -– це, власне, Міський центр підтримки внутрішньо переміщених осіб і ветеранів АТО.
«Дуже важливо, що у вас є цілісний підхід до вирішення проблеми. Проект передбачає працевлаштування, надання психосоціальної підтримки, інтеграцію в суспільство, використання інноваційних методів лікування», –зазначили представники Проекту під час зустрічі з Миколаївським міським головою.
Зі свого боку, міський голова Олександр Сєнкевич пообіцяв, що міська влада надасть усі необхідні ресурси, аби такий субпроект був втілений у життя якнайшвидше.
Як повідомлялося раніше, МТОТ та Світовий банк відібрали на конкурсній основі субпроекти в десяти населених пунктах, серед яких: з Харківської області – с. Нова Водолага, м. Куп’янськ, м. Первомайський; з Дніпропетровської області – м. Кривий Ріг, м. Кам’янське, с. Сурсько-Литовське; з Запорізької області – м. Запоріжжя, м. Бердянськ; та з Миколаївської області – м. Миколаїв, м. Первомайськ.
Громади подавали на розгляд проекти щодо створення в зазначених населених пунктах центрів допомоги внутрішньо переміщеним особам, центрів психофізіологічної реабілітації та подолання посттравматичного синдрому ветеранів АТО, центрів з надання допомоги у працевлаштуванні тощо. Йдеться про капітальний, або косметичний ремонт наявних приміщень, придбання необхідного обладнання, проведення навчальних тренінгів, семінарів і таке інше. Наприклад, у м. Кам’янське Дніпропетровської області за кошти гранту буде створено реабілітаційне відділення для ветеранів та інших цільових груп на базі КЗ «Міська лікарня № 5». Планується здійснити ремонт, закупити відповідне обладнання та інвентар, завдяки чому можна буде здійснювати не лише первинне лікування, але й справжню відновлювальну реабілітацію (психологічні, психолого-педагогічні, соціально-медичні, соціальні заходи, спрямовані на відновлення, корекцію або компенсацію порушених психічних функцій, станів, особистісного та соціального статусу).
Слід зазначити, що досвід та рекомендації міжнародних партнерів щодо роботи за європейськими стандартами взаємоповаги та відкритості, в даному випадку, досвід Світового банку, є неоціненним.
В рамках реалізації спільного проекту МТОТ та Світового банку використовуються найкращі практики та підходи співпраці держави, донорів та громад, засновані на людських цінностях, а саме: довіра і відкритість, рівні умови для усіх потенційних учасників, допомога малочисельним населеним пунктам, прозорість у прийнятті рішень та дотримання прав усіх категорій громадян.
А тепер детальніше. По-перше, це довіра і відкритість від початку запуску проекту до отримання конкретного результату. Коли до ухвалення рішень на кожному з етапів залучаються безпосередньо отримувачі потенційних послуг.
Держава, в особі МТОТ, робить перший крок: демонструє повагу і висловлює довіру до кожного, кому необхідна допомога через конфлікт, який досі триває на сході країни. Це і внутрішньо переміщені особи, і колишні військовослужбовці та члени їхніх сімей.
Яким чином Міністерство здійснює цей крок? Спільно із представниками Світового банку прописує правила, де вказано, що кожен громадянин, за відкритими процедурами має право впливати і вирішувати питання в рамках даного проекту.
Це не лише розбудова взаємодовіри, але й розбудова професійного потенціалу кожного, хто забажає долучитися до реалізації проекту. Адже ухвалення рішень вимагає відповідальності та стратегічного бачення, чіткого планування і розуміння безлічі аспектів: психологічної обстановки в громаді, наявності ресурсів, особливості інфраструктури, економічних, соціокультурних чинників.
Тобто, авторами субпроектів одного великого спільного проекту МТОТ та Світового банку стали фактично місцеві ради та лідери громад Харківської, Дніпропетровської, Запорізької, Миколаївської областей. Усі субгранти відбиралися на конкурсній основі, за результатами прозорих обговорень та врахування усіх потреб та особливостей громад.
По-друге, це рівні умови для усіх потенційних учасників. Перш ніж оголосити інформацію про конкурс і розпочати прийом заявок МТОТ поінформував усіх потенційних учасників безпосередньо на місцях. Представники Міністерства їздили до міських рад та рад об’єднаних територіальних громад, зверталися до обласних рад та обласних державних адміністрацій за допомогою у поширенні інформації щодо конкурсу, аби надати можливість усім зацікавленим учасникам підготуватися заздалегідь.
Також МТОТ спільно зі Світовим банком організували тематичну зустріч з потенційними учасниками, аби обговорити та роз’яснити усі організаційні питання – від написання заявок до підготовки необхідних документів для роботи над грантовим проектом.
Для багатьох місцевих рад це виявилося новим досвідом, але вони були на рівних з досвідченими, бо мали змогу отримати всю інформацію та необхідні навички та знання.
Лише після таких зустрічей було оголошено про початок прийому заявок, яких надійшло понад 80.
Цікаво, що на етапі подачі заявок місцеві ради проводили відкриті громадські слухання, де збиралися усі охочі з числа цільових категорій громадян, або проводили зустрічі з ініціативними групами та відповідними громадськими організаціями з числа внутрішньо переміщених осіб, колишніх військовослужбовців і членів їх сімей. Таким чином, залучалося широке коло осіб і кожен відчував, що впливає на результат, що він важливий, що його долю без нього самого не вирішують десь у Києві.
По-третє, допомога малочисельним населеним пунктам. Під час відбору заявок враховувалася не лише кількість цільових категорій громадян в населеному пункті, але й критична значущість заходів конкретного субпроекту для громади.
Тому були відібрані, в тому числі, субпроекти, які подали сільські ради об’єднаних територіальних громад.
Четвертим принципом є принцип прозорості у прийнятті рішень та зворотній зв’язок. МТОТ ставив однією із конкурсних умов розробку плану систематичного висвітлення місцевими радами інформації у ЗМІ щодо суті субпроектів та ходу їх реалізації. Це стимулює у місцевих рад самоконтроль та підвищує довіру місцевого населення.
В процесі реалізації субпроектів для громадян передбачено можливість звертатися як до виконавців так і до МТОТ зі скаргами та зауваженнями щодо перебігу процесу.
П’ятий принцип – дотримання прав усіх категорій громадян.
Субпроекти, як вже було зазначено, орієнтовані на задоволення потреб внутрішньо переміщених осіб, колишніх військовослужбовців і членів їх сімей. Втім, жодних обмежень щодо надання допомоги іншим категоріям громадян немає. У багатьох відібраних субпроектах послуги будуть надаватися мешканцям, які не входять до числа цільових категорій громадян. Наприклад, у Бердянську повинен запрацювати центр надання послуг особам з інвалідністю старше 18 років і лікуватися там зможе усе місцеве населення. У Кривому Розі у Центрі надання психологічних, юридичних та інших послуг будуть створені умови для комфортного перебування осіб з вадами руху (інваліди на візках та з іншими складнощами пересування). У селищі Сурсько-Литовському буде створено Центр безпеки громадян. Такий підхід дозволить об’єднувати усіх громадян, незалежно від статусу, зумовленого конфліктом.
Контролювати перебіг реалізації проектів на місцях будуть локальні робочі групи, до складу яких, серед інших, увійшли представники громадських організацій, що опікуються питаннями внутрішньо переміщених осіб, колишніх військовослужбовців і членів їх сімей. Ці групи фіксуватимуть зауваження, скарги, рекомендації та інформуватимуть МТОТ і Світовий банк щодо кожного етапу реалізації проекту.
Слід зазначити, що такий метод співпраці, коли Міністерство в прямому сенсі «іде в люди», аби зрозуміти, підтримати, допомогти вразливим категоріям громадян відгукується довірою до держави з боку кожного учасника такої співпраці. А довіра в нашому суспільстві сьогодні є головною цінністю.
Такий досвід – прозорості, взаємодовіри, рівних правил та забезпечення рівних прав – варто поширювати на усі сфери та під час реалізації багатьох задач. Саме такий підхід дозволить Україні вийти на якісно новий рівень – взаємодії держави зі своїми громадянами.